کوهستان گمبایر

کوهستان گمبایر نام شهری است در ۴۵۰ کیلومتری جنوب شرق ادلاید. این شهر دومین شهر پر جمعیت ایالت استرالیای جنوبی است. همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، این شهر بر دامنه کوهستان گمبایر بنا شده است. این کوهستان در واقع چندین قله آتش‌فشانی فعال در گذشته بوده که امروزه خاموش اند و طبیعتی زیبا از خود به جای گذاشته اند. این شهر در میان توریست‌های استرالیای جنوبی بسیار پربازدید است.

دیدار از دریاچه آبی،‌ اولین فعالیتی است که اینجا باید انجام دهید. این  دریاچه بزرگ،  آبی است که از دل زمین جوشیده و بر قله خاموش یکی از آتش‌فشان‌ها بنا شده است. آب دریاچه به دلایل خاص از جمله درجه حرارت آب و نیز مواد داخل آن در ماه‌های دسامبر تا مارچ به رنگ آبی کوبالتی در می‌آید که چشم انداز بی نظیری به جای می گذارد. بین ماه‌های اپریل تا نوامبر رنگ آب به رنگ‌های تیره‌تر و  خاکستری می‌گراید

«باغ سانکن» یکی دیگر از عجایب این شهر است. باغ سانکن باغی است بنا شده بر دهانه یک غار آهکی. این باغ برای اولین بار به صورت طبیعی ایجاد شده و امروزه گل و گیاهان بسیاری در آن کاشته شده است. «کیو گاردنز» نام دیگر مجموعه ایست از باغ‌هایی که بر دهانه غاری دیگر بنا شده اند. از دهانه این باغ به سمت پایین آبشار‌های سرازیر هستند و مناظر نفس گیری ایجاد کرده اند. 

این شهر به غارهای باستانی و با شکوه خود معروف است. چندین غار وجود دارد که برای بازدید عموم آزاد هستند. از تورهای منطقه استفاده کنید و این شگفتی‌های زیر زمینی را با فسیل‌های باستانی، جمعیت خفاش‌ها، تالارهای عظیم و اشکال عجیب سنگ‌های شان کشف کنید. 

دیدار از دریاچه‌های آب شور، جمعیت پرندگان و سواحل این شهر از دیگر جاذبه‌های توریستی آن است

رود مورای

رود مورای بلند ترین رود استرالیاست! این رود ۲۵۰۰ کیلومتر درازا دارد و از ایالت نیوساث ولز آغاز می‌شود و از ادلاید به اقیانوس جنوب می ریزد. 

دیواره رود صخره‌های سنگی است و درختان بلند اکالیپتوس را به وفور می‌توان اطراف آن مشاهده کرد. رود بستری مناسب برای انواع فعالیت‌های آبی است مانند ماهیگیری،‌ شنا، اسکی روی آب و پدالینگ. تورهای این منطقه علاوه بر کروزهای خود رود شما را به دیدن زیباترین دهکده‌های اطراف آن می برند. دهکده‌های اطراف علاوه بر مزارع زیبا و چشم اندازهای بی نظیر، اکثرا مناطق باستانی دارند. 

پارک ملی کاکادو

با سه ساعت رانندگی از داروین (پایتخت قلمرو شمالی استرالیا) می توانید به این پارک برسید. با بیش از ۲۰۰۰۰ کیلومتر مربع رودخانه، جنگل های موسمی، درختان گرمسیری، آبشار های با شکوه، صخره های باستانی و حیات وحش منحصر بفرد این پارک، بزرگترین پارک طبیعی استرالیا و دومین پارک طبیعی جهان به شمار می آید. مساحت کلی پارک ۱۹۸۴۰ کیلومتر مریع تخمین زده می شود. این پارک جزئی از میراث جهانی می باشد. 
در خود داروین تورهای متعددی برای این منطقه وجود دارد که بخش های مختلفی از پارک را پوشش می دهد
در آنجا چه کار می توانید بکنید؟
مسلما از طبیعت بکر و دست نیافتنی لذت ببرید!   دیگر فعالیت های محبوب این منطقه: ماهیگیری، قایق سواری،  شنا، هایکینگ و کمپینگ را می توان نام برد.
در اینجا بیش از ۳۰۰ گونه پرنده مختلف و بیش از ۲۰۰۰ گونه گیاهی به ثبت رسیده است.  در عمق منطقه رودخانه و آبشار هایی وجود دارند که حیوانات منطقه برای نوشیدن آب به آنجا می آیند.  کروکدیل های غول پیکر را می توانید اطراف رودخانه ها پیدا کنید و در برکه ها نیلوفرهای آبی را. با هر سلیقه ای از ماجراجویی می توانید ازین منظقه لذت ببرید. 
چگونه منطقه را بگردید؟
برای دیدار از کل منطقه وسیع  چندین راه وجود دارد: ماشین های آفرود، کروزهای آبی برای کشف رودخانه ها و مسیر های آبی ، هلیکوپتر ها برای چشم انداز بی نظیر آبشار ها و پوشش گیاهی وسیع و در نهایت پای پیاده.
چه زمانی برای دیدار از این منطقه مناسب تر است؟
بهترین زمان برای دیدار از کاکادو فصل های خشک است. اواسط جون تا اواسط آگوست. اگر بیش از حد ماجراجو هستید می توانید در فصل های بارانی هم  بیایید، رعد و برق و طوفان و بالا آمدن آب رودخانه ها می تواند تجربه جالبی باشد. گرچه بسیاری از مناطق در فصل های بارانی کاملا بسته است. 

پارک ملی اورولو کاتا-جوتا

پارک ملی اورولو کاتا-جوتا، منظره ای وسیع از صخره های طبیعی است که در قسمت های جنوبی قلمرو شمالی استرالیای مرکزی قرار دارد. از زیبایی های این منطقه کیلومتر ها حیات وحش طبیعی به صورت بوته و گیاهان بیابانی و صخره های  طبیعی است. ویژگی منحصر به فرد صخره ها تغییر رنگ آنها هنگام غروب آفتاب به نارنجی درخشان می باشد. این پارک ملی در سال ۱۹۸۷ به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
 آنجا چه کار می توانید بکنید؟
اطراف پارک پر از چشمه، آبشار، گودال های آب  و غارهای سنگی است. بومیان استرالیا را می توانید در این منطقه مشاهده کنید و از صنایع دستی آنها خرید کنید.  
دوچرخه سواری، انواع موتورهای چندنفره، سواری با شتر، پیاده روی در مسافت های طولانی، اسپا، دیدار از مرکز فرهنگی اورولو از فعالیت هایی است که می توانید آنجا انجام دهید.
در این پارک بیش از 178 گونه پرنده خاص وجود دارد. آهنگ و صداهای آنها بسیار عجیب است. مشاهده انواع پرندگان و عکاسی از آنها نیز خود یکی از تفریحات منطقه است. 
تورهای پارک ملی اورولو کاتا جوتا معمولا یک یا دو روزه هستند. اما افرادی که به آنجا می روند معمولا بیش از یک روز می مانند. رستوران های بی نظیر آنجا میز و صندلی های خود را در محیط طبیعی پارک قرار داده اند که در طول روز می توانید منظره چشم انداز طبیعی را داشته باشید و در شب از منظره ستارگان لذت ببرید.
 چه زمانی برای دیدار از منطقه بهتر است؟
معمولا توصیه می شود بین ماه های می تا سپتامبر از این ناحیه دیدن کنید. در این زمان هوا خنک تر است. نکته دیگر اینکه رنگ صخره ها بسته فصل و ساعت روز تغییر می کند. گفته می شود بین می تا سپتامبر طبیعت پارک خوشرنگ ترین است.

داروین

داروین شهر پایتخت قلمرو شمالی استرالیاست. این شهر جوان‌ترین پایتخت در میان دیگر ایالت هاست. در خود داروین و اطراف آن دیدنی‌های بسیاری وجود دارد. 

آرت گالری قلمرو شمالی، واقع در شهر داروین است. این گالری یک موزه بزرگ و نفیس از مجموعه آثار هنری هنرمندان استرالیا و آسیا است. باغ بوتانیک داروین به وسعت ۴۲ هکتار از باغ‌های گیاهی قدیمی استرالیاست. در این باغ مینیاتوری از تمام پوشش‌های گیاهی وجود دارد. به خصوص جنگل‌های بارانی مناطق گرمسیری. 

در قلب مرکز شهر پارک حیات وحشی وجود دارد به نام «Crocosaurus Cove». گفته می شود این پارک بزرگترین و کامل ترین منبع خزندگان در دنیاست. با قفسه‌های شیشه‌ای می‌توانید در آکواریوم‌های آن حرکت کنید و در نزدیک‌ترین فاصله به کروکدیل‌‌ها، مارها و لاک‌پشت‌ها برسید. 

مرکز شهر مملو از کافه،‌ رستوران،‌آمفی تئاتر، موزه، کلیسا، گالری و مرکز خرید است. 

«پارک‌ ملی کاکادو» و «پارک ملی کاترین جورج» که از مقاصد اصلی توریستی قلمرو شمالی اند در فاصله کمی از داروین قرار دارند. برای کسانی که نمی‌توانند از داروین دور شوند دیدار از «Territory Wildlife Park» بهترین کار است. این پارک حیات وحش محموعه‌ای بی‌نظیر از طبیعت، گیاهان و حیوانات است. 

بهتر است بدانید پارک‌های ملی کاکادو و اورولوکاتاجوتا که واقع در قلمرو شمالی اند در میان ده مقصد برتر توریستی استرالیا جای دارند.